Українська мова 2 клас урок Тема :Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою наголосу

09.01.2015 19:10

 

 

 

 

 

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: Урок-подорож.

Тема проведення: Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою наголосу.

Мета: вчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними е/и,

знаходити перевірне слово шляхом зміни форм слова; розширити й активізувати  словниковий запас учнів, вчити зв'язно висловлювати свою думку;

писати відповідно до правил українського правопису;

виховувати любов до рідної природи і бажання її охороняти.

Обладнання: ПК, проектор, слайди.

 

 

 

 

 

І. Організаційна частина

1. Привітаймося любесенько,

   Усміхнімося радесенько.

   І все у нас буде гаразд –

   Урок принесе користь для нас.

 

2.Психологічне налаштування

 

Станьте в коло. Передайте щиру усмішку і тепло своїх долонь один одному. А я вам бажаю успіхів на уроці!

 

3.Реклама

– Пропоную скласти рекламу нашого уроку. Продовжте думку:

Ми будемо на уроці – активні, уважні, працьовиті, творчі.

Урок буде – цікавий, корисний, творчий.

 

4.Очікування

Чого ви очікуєте від уроку?

– А я сподіваюся, що сьогодні ми посадимо ще одну зернину у родючий ґрунт. І аби це зерно проросло, нам потрібно використати знання, здобуті на попередніх уроках.

          ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Сьогодні ми з вами вирушимо до весняного лісу.

–        Що можна там побачити?

–       А що – почути?

2. Вправа «Асоціація»

З чим у вас асоціюється слово "весна".

3. Методика «Сенкан»

Скласти «сенкан» до слова "весна".

 

1.     ВЕСНА

2.     Весна дзвінкоголоса, чарівна, зеленокоса, сонячна, тепла.

3.     Прийшла , завітала, прилинула.

4.     Я люблю весну.

5.     Весна-чарівниця.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

– Хто хоче піти на прогулянку до весняного лісу?

– Підуть на прогулянку ті діти, які зможуть подолати важке випробовування.

 Оголошую «Мозковий штурм»

·        Над якою темою працюємо?

·        Скільки букв в українському алфавіті?

·        Назвіть слова, близькі за значенням до слова "алфавіт".

·        Що таке буква?

·        Що таке звук?

·        Скільки голосних звуків? Назвіть. Скільки букв вони позначають? Назвіть.

·        Який склад називається "наголошеним"?

·        Який склад називається "ненаголошеним"?

·        Який звук називається "наголошеним"?

·        Який звук називається "ненаголошеним"?

 

– Молодці! Ви пройшли випробування. Вирушаємо в дорогу. Там на вас чекають цікаві завдання. Спочатку нам треба пройти вулицею Каліграфії.

– Розгорніть зошити. Запишіть число.

 

А) Хвилинка каліграфії

– Сьогодні попрацюємо над з’єднаннями букв.

 

Щоб букви правильно писати,

Хвилинку каліграфії треба почати.

Букви пишу я рівнесенько, гарнесенько,

Щоб залюбки дивився я,

Учитель наш, моя сім’я.

Б) Словниковий диктант

 А зараз перейдемо через міст, який має дивну назву «Початок – кінець».

 

Гра «Початок – кінець»

 

1. Пригадайте, які словникові слова ми вивчили.

Подивіться на дошку, на початок слова і кінець. Подумайте, які слова тут записані.

В-----нь ,в----дь, в----я, д-----т, т---р.

(Вересень, ведмідь, вулиця, диктант, театр.)

2. Запишіть слова у зошити.

3. Яке слово «зайве»?(ведмідь-істота)

4. Ланцюжок

-         Поставте наголос у словах.

-         Підкресліть букви, які треба запам’ятати.

-         Які букви підкреслили?

-         Що ми знаємо про ці букви-пустунки? Правило.

 

ІV. Представлення теми і очікуваних результатів

– Сьогодні ми продовжимо працювати з буквами-"пустунками" Е та И, навчимося їх приборкувати: знаходити перевірні слова шляхом зміни форм слова. Адже ці пустунки підкоряються тому, хто знає про наголошені склади і звуки. А ще познайомимося з весняними квітами, виконаємо завдання, які вони принесли.

 

V. Основна частина уроку

 1. Ось і прийшли ми на лісову галявину.

 

Слайд №1

– Погляньте, яка краса! (розгляд малюнка весняного лісу)

 

Слайд №2

Куди не глянь – весняне розмаїття,

Повсюди ці неповторні суцвіття.

Стоїмо ми на крайчику весни.

Потроху забуваємо зимові холоди.

 

– Прочитайте вірш.

– Знайдіть спільнокореневі слова,(весняне, весни) запишіть у зошити, поставте наголос, назвіть наголошені звуки, ненаголошені. Що ми знаємо про ненаголошений звук Е? Підберіть перевірне слово.

– Запишіть їх у зошити. (Весняне, весни – весни)

 Виділіть корінь слова.

– Спишіть друге речення. Підкресліть головні члени речення.

 

2. Фізкультхвилинка-руханка (слайд №3)

– Скласти звукову модель до слів: "суцвіття", "стоїмо".

 

3. Вправа «Перевтілення»

– Уявіть, що ви квіти. Подув вітерець, пригріло сонечко. (Діти виконують відповідні рухи )

 

4. Гра «Уяви себе»

Уяви себе на місці першого проліска.

– Що бачиш навкруги?

– Що чуєш?

– З ким ведеш дружбу?

– Кого боїшся?

– Про що мрієш ?

– Що любиш ?

5. Сьогодні ми познайомимося з весняними квітами-першоцвітами.

– Чому їх так називають?

– Які квіти ви впізнали?

Кожна квіточка принесла завдання

 

6. Підсніжники (Слайд № 4)

– Мабуть, всі ви бачили підсніжники. Існує така легенда про ці квіти.

 

"Коли перші люди, Адам і Єва, були вигнані з Раю, на Землі панував холод, падав сніг. Єва дуже змерзла. Щоб втішити її, кілька сніжинок перетворилися на квіти підсніжники. Тому ці квіти білі як сніг."

 

Прочитайте слова. Змініть кожне слово так , щоб ненаголошений склад став наголошеним. (Ланцюжком )

Таблиця

ОДИН – БАГАТО           БАГАТО – ОДИН

Мечі – меч                       земля – землі

 

Степи –                        весло –

Серпи –                        зерно –    

Лини –                         весна –

Гриби –                        озеро –    

Листи –                        верба –

Чижі –                          село –

 

7. Проліски (Слайд №5)

Між деревами під першим сонячним промінчиком з’явилися проліски. Вони зовсім маленькі і тендітні, але вперто і наполегливо пробивають товстий килим торішнього листя. Ніжні блакитні пелюстки тягнуться до сонця. Підсніжники і проліски зацвітають перші, коли навколо лежать ще сніги.

Робота в парах. Вправа 126

Прочитайте слова. Вставте пропущені букви і запишіть за зразком.

Перевірка

 

8. Сон-трава (Слайд №6)

– Що ви знаєте про цю квітку?

– Розповідь дітей.

Вправа 127 – письмово.(самостійно)

 

9. Правило (с.54)

– Опрацювання правила

 

10. Робота з таблицею РОЗРІЗНЯЙ  (Слайд №7)

Змінити форму слова          Підібрати спільнокореневе слово

Весна – весна                            Весняний  –  весни

Земля – землі                           земельний  –  землі

Зерно – зерна                            зерновий  –  зерна

Село – села                               селянин  –  села

11. Конвалія  (Слайд №8)

– Цінна окраса лісів – конвалія. Її ніжні пахучі дзвіночки втілюють у собі радощі весни.

Попереджувальний диктант

Кленовий вирій

Летіли птахи зелені,

сіли спочити на клені.

По десять птахів на кожну гілку

сіли весною, сидять і улітку.

А прийде осінь – запалить крони.

Птахи зелені стануть червоними.

Зірвуться з віток у мжичці сірій –

полинуть з вітром в кленовий вирій.

 

VI. Підсумкова частина уроку (Рефлексія)

Робота в групах

– Об’єднайтеся в групи за квітами, ,які розцвіли у вас на партах ( проліски, конвалії, підсніжники, сон-трава )

– Оголошую змагання! Кожна група отримує однакове завдання. Потрібно правильно і швидко вставити пропущені букви е /и.

 

Гра «Запали вогник» (Слайд №9)

– В*сло, з*рно, в*сна, ст*бло, кр*ло, м*чі, ст*пи, т*мніє, с*ніє, кр*чить, в*сняний, т*пленький, м*довий.

Перевірка виконаних робіт, визначення переможців.

Ось і закінчилась наша прогулянка до лісу.

– Що нового дізналися на уроці?

– Над якою темою працювали?

– Чи досягли ви очікуваних результатів?

– Що вам сподобалося на уроці?

– Коли було важко?

– Коли відчули задоволення?

– Який у тебе настрій?

– Зобрази на своєму обличчі.

 

VII. Домашнє завдання

 

Перша група: знайти і виписати три прислів’я, в яких є слова з ненаголошеними е/и;

Друга група: виконати вправу 129.Назва матеріалу