Українська мова 2 клас урок Тема :Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою наголосу
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: Урок-подорож.
Тема проведення: Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою наголосу.
Мета: вчити перевіряти наголосом написання слів з ненаголошеними е/и,
знаходити перевірне слово шляхом зміни форм слова; розширити й активізувати словниковий запас учнів, вчити зв'язно висловлювати свою думку;
писати відповідно до правил українського правопису;
виховувати любов до рідної природи і бажання її охороняти.
Обладнання: ПК, проектор, слайди.
І. Організаційна частина
1. Привітаймося любесенько,
Усміхнімося радесенько.
І все у нас буде гаразд –
Урок принесе користь для нас.
2.Психологічне налаштування
– Станьте в коло. Передайте щиру усмішку і тепло своїх долонь один одному. А я вам бажаю успіхів на уроці!
3.Реклама
– Пропоную скласти рекламу нашого уроку. Продовжте думку:
Ми будемо на уроці – активні, уважні, працьовиті, творчі.
Урок буде – цікавий, корисний, творчий.
4.Очікування
– Чого ви очікуєте від уроку?
– А я сподіваюся, що сьогодні ми посадимо ще одну зернину у родючий ґрунт. І аби це зерно проросло, нам потрібно використати знання, здобуті на попередніх уроках.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Сьогодні ми з вами вирушимо до весняного лісу.
– Що можна там побачити?
– А що – почути?
2. Вправа «Асоціація»
– З чим у вас асоціюється слово "весна".
3. Методика «Сенкан»
– Скласти «сенкан» до слова "весна".
1. ВЕСНА
2. Весна дзвінкоголоса, чарівна, зеленокоса, сонячна, тепла.
3. Прийшла , завітала, прилинула.
4. Я люблю весну.
5. Весна-чарівниця.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
– Хто хоче піти на прогулянку до весняного лісу?
– Підуть на прогулянку ті діти, які зможуть подолати важке випробовування.
Оголошую «Мозковий штурм»
· Над якою темою працюємо?
· Скільки букв в українському алфавіті?
· Назвіть слова, близькі за значенням до слова "алфавіт".
· Що таке буква?
· Що таке звук?
· Скільки голосних звуків? Назвіть. Скільки букв вони позначають? Назвіть.
· Який склад називається "наголошеним"?
· Який склад називається "ненаголошеним"?
· Який звук називається "наголошеним"?
· Який звук називається "ненаголошеним"?
– Молодці! Ви пройшли випробування. Вирушаємо в дорогу. Там на вас чекають цікаві завдання. Спочатку нам треба пройти вулицею Каліграфії.
– Розгорніть зошити. Запишіть число.
А) Хвилинка каліграфії
– Сьогодні попрацюємо над з’єднаннями букв.
Щоб букви правильно писати,
Хвилинку каліграфії треба почати.
Букви пишу я рівнесенько, гарнесенько,
Щоб залюбки дивився я,
Учитель наш, моя сім’я.
Б) Словниковий диктант
А зараз перейдемо через міст, який має дивну назву «Початок – кінець».
Гра «Початок – кінець»
1. Пригадайте, які словникові слова ми вивчили.
Подивіться на дошку, на початок слова і кінець. Подумайте, які слова тут записані.
В-----нь ,в----дь, в----я, д-----т, т---р.
(Вересень, ведмідь, вулиця, диктант, театр.)
2. Запишіть слова у зошити.
3. Яке слово «зайве»?(ведмідь-істота)
4. Ланцюжок
- Поставте наголос у словах.
- Підкресліть букви, які треба запам’ятати.
- Які букви підкреслили?
- Що ми знаємо про ці букви-пустунки? Правило.
ІV. Представлення теми і очікуваних результатів
– Сьогодні ми продовжимо працювати з буквами-"пустунками" Е та И, навчимося їх приборкувати: знаходити перевірні слова шляхом зміни форм слова. Адже ці пустунки підкоряються тому, хто знає про наголошені склади і звуки. А ще познайомимося з весняними квітами, виконаємо завдання, які вони принесли.
V. Основна частина уроку
1. Ось і прийшли ми на лісову галявину.
Слайд №1
– Погляньте, яка краса! (розгляд малюнка весняного лісу)
Слайд №2
Куди не глянь – весняне розмаїття,
Повсюди ці неповторні суцвіття.
Стоїмо ми на крайчику весни.
Потроху забуваємо зимові холоди.
– Прочитайте вірш.
– Знайдіть спільнокореневі слова,(весняне, весни) запишіть у зошити, поставте наголос, назвіть наголошені звуки, ненаголошені. Що ми знаємо про ненаголошений звук Е? Підберіть перевірне слово.
– Запишіть їх у зошити. (Весняне, весни – весни)
Виділіть корінь слова.
– Спишіть друге речення. Підкресліть головні члени речення.
2. Фізкультхвилинка-руханка (слайд №3)
– Скласти звукову модель до слів: "суцвіття", "стоїмо".
3. Вправа «Перевтілення»
– Уявіть, що ви квіти. Подув вітерець, пригріло сонечко. (Діти виконують відповідні рухи )
4. Гра «Уяви себе»
Уяви себе на місці першого проліска.
– Що бачиш навкруги?
– Що чуєш?
– З ким ведеш дружбу?
– Кого боїшся?
– Про що мрієш ?
– Що любиш ?
5. Сьогодні ми познайомимося з весняними квітами-першоцвітами.
– Чому їх так називають?
– Які квіти ви впізнали?
Кожна квіточка принесла завдання
6. Підсніжники (Слайд № 4)
– Мабуть, всі ви бачили підсніжники. Існує така легенда про ці квіти.
"Коли перші люди, Адам і Єва, були вигнані з Раю, на Землі панував холод, падав сніг. Єва дуже змерзла. Щоб втішити її, кілька сніжинок перетворилися на квіти підсніжники. Тому ці квіти білі як сніг."
Прочитайте слова. Змініть кожне слово так , щоб ненаголошений склад став наголошеним. (Ланцюжком )
Таблиця
ОДИН – БАГАТО БАГАТО – ОДИН
Мечі – меч земля – землі
Степи – весло –
Серпи – зерно –
Лини – весна –
Гриби – озеро –
Листи – верба –
Чижі – село –
7. Проліски (Слайд №5)
Між деревами під першим сонячним промінчиком з’явилися проліски. Вони зовсім маленькі і тендітні, але вперто і наполегливо пробивають товстий килим торішнього листя. Ніжні блакитні пелюстки тягнуться до сонця. Підсніжники і проліски зацвітають перші, коли навколо лежать ще сніги.
Робота в парах. Вправа 126
Прочитайте слова. Вставте пропущені букви і запишіть за зразком.
Перевірка
8. Сон-трава (Слайд №6)
– Що ви знаєте про цю квітку?
– Розповідь дітей.
Вправа 127 – письмово.(самостійно)
9. Правило (с.54)
– Опрацювання правила
10. Робота з таблицею РОЗРІЗНЯЙ (Слайд №7)
Змінити форму слова Підібрати спільнокореневе слово
Весна – весна Весняний – весни
Земля – землі земельний – землі
Зерно – зерна зерновий – зерна
Село – села селянин – села
11. Конвалія (Слайд №8)
– Цінна окраса лісів – конвалія. Її ніжні пахучі дзвіночки втілюють у собі радощі весни.
Попереджувальний диктант
Кленовий вирій
Летіли птахи зелені,
сіли спочити на клені.
По десять птахів на кожну гілку
сіли весною, сидять і улітку.
А прийде осінь – запалить крони.
Птахи зелені стануть червоними.
Зірвуться з віток у мжичці сірій –
полинуть з вітром в кленовий вирій.
VI. Підсумкова частина уроку (Рефлексія)
Робота в групах
– Об’єднайтеся в групи за квітами, ,які розцвіли у вас на партах ( проліски, конвалії, підсніжники, сон-трава )
– Оголошую змагання! Кожна група отримує однакове завдання. Потрібно правильно і швидко вставити пропущені букви е /и.
Гра «Запали вогник» (Слайд №9)
– В*сло, з*рно, в*сна, ст*бло, кр*ло, м*чі, ст*пи, т*мніє, с*ніє, кр*чить, в*сняний, т*пленький, м*довий.
Перевірка виконаних робіт, визначення переможців.
Ось і закінчилась наша прогулянка до лісу.
– Що нового дізналися на уроці?
– Над якою темою працювали?
– Чи досягли ви очікуваних результатів?
– Що вам сподобалося на уроці?
– Коли було важко?
– Коли відчули задоволення?
– Який у тебе настрій?
– Зобрази на своєму обличчі.
VII. Домашнє завдання
Перша група: знайти і виписати три прислів’я, в яких є слова з ненаголошеними е/и;
Друга група: виконати вправу 129.Назва матеріалу